Donderdag 8 december 2011

Al vroeg in de ochtend stappen Yvonne en ik binnen bij bloemenwinkel Ambianze. Onze buren Pascal en Angelique zijn de eigenaars van deze winkel. Zij hebben ons de afgelopen periode gesteund en doen dit nog steeds. Voor Guusje zijn we op zoek naar een bijzonder pot om haar as in te kunnen bewaren. Pascal is de juiste man voor advies. Hij brengt ons in contact met een kunstenares die iets moois voor ons gaat maken. Verder verkoopt Ambianze sterren. Pascal en Angelique dragen Stichting KanjerGuusje een warm hart toe. Elke verkochte ster is mooi in de boom en goed voor KanjerGuusje.


Daarna lopen we door naar de Bruna. Ook hier is het nog rustig. Zo vroeg in de ochtend. We treffen eigenaar Frank. Hij gaat volgende week zaterdag het boek over Guusje verkopen. Hij heeft al heel veel reserveringen. Meer dan ik ooit had kunnen hopen. Het blijft vreemd. Ik had nooit gedacht een boek te schrijven. Nu spreken we zelfs af dat ik zondagmiddag 18 december ga signeren. Lijkt me wel leuk om met lezers in gesprek te komen. Ik vind het ook altijd prettig om de reacties op mijn blog te lezen.

Ik kan gerust zeggen lezers, want veel mensen zullen het blog al deels hebben gelezen. Het blijft vreemd. Een boek waarvan de lezer weet hoe het verhaal afloopt maar de auteur niet.

Om 2 uur ontvangen we Monica Beek van het Algemeen Dagblad. Zij schrijft een artikel over ons dat in een bijlage verschijnt bij het kerstnummer. Ik merk dat het verhaal veel emoties bij haar oproept. Dat doet het bij ons ook. Alleen hebben Yvonne en ik het verhaal al vaak verteld. Daardoor lijkt het misschien minder, maar zo voelt het absoluut niet. Nee, het wordt alleen maar erger.

Het verhaal van Guusje is de grootste angst van veel ouders. Eerst kanker en daarna de dood. Deze angst geeft vragen. Alleen ouders die het meemaken kunnen deze vragen beantwoorden. Vragen over diepste angsten en … gewoon praktische vragen. Zo ook vandaag.
‘Yvonne, zouden wij iets mogen vragen?’
‘Wat dan?’
‘We vinden het best moeilijk om te vragen?’
‘Nou, vraag maar.’
‘Hoeveel as moeten we aan denken? Toen jullie gisteren in het crematorium waren. Toen hebben jullie toch de as gezien, maar niet mee naar huis genomen.’

Een tijdje geleden hebben Yvonne en ik vragen beantwoord van leerlingen in Guusje’s klas. Veel vragen waren praktisch. Ik denk dat de vragen die deze leerlingen stelden ook leven bij veel volwassenen. Steker nog, ik weet het wel zeker. Geen enkele vraag is vreemd. Dat vind ik. Openheid is belangrijk. Zeker rondom de dood. Dus vraag maar, als je iets wil weten.

Aan het einde van de middag word ik gebeld door de Rabobank. Zij gaat Stichting KanjerGuusje helpen bij het verkrijgen van bekendheid in de omgeving van Kaatsheuvel. Hoe ze dat gaat doen? De komende tijd zal ik hierover meer bekend maken.

Aan het begin van de avond ga ik met Yvonne en drie dochters naar Tilburg. Er worden jurkjes en sieraden gekocht. We pauzeren tussendoor bij Guusje’s favoriete lunchroom. Vanaf haar gedachtenisprentje kijkt ze ons aan. Toch mooi dat ze hier staat. Ze wilde in Tilburg altijd hier iets drinken en eten. De eigenaar weet precies wat ze altijd at: een croissantje salami kaas pesto. Ze hield van de hartige hap.

We rijden in de auto terug naar huis.
Loes: ‘Als ik aan Harry Potter denk, dan denk ik aan Guusje. Als ik kunst zie, ook. En als ik sterretjes zie. Dan denk ik ook aan Guusje.’
Janneke: ‘Hoe vaak per dag denk je aan Harry Potter?’
Loes: ‘Tien keer per dag.’
Ik: ‘Je denkt dus vaak aan Guusje.’
Loes: ‘Dat moet ook.’

Thuisgekomen is er groen licht vanuit de uitgever om de mogelijkheid voor online bestellen vrij te geven. Er kan pas eind volgende week worden geleverd, maar ik ontvang zo veel vragen van mensen, die willen bestellen, dat ik graag de link voor online bestellen bekend wil maken.

Ik twitter de link naar de webwinkel. De situatie in de webwinkel lijkt al snel op het weer buiten. Het stormt. Ik ontvang binnen enkele minuten tweets dat de site onbereikbaar is. Ik denk aan een technische storing, maar ik hoop natuurlijk dat er te veel klanten zijn.

Vanavond wordt voor de buitenwereld ook zichtbaar wie er helpen om het verhaal van Guusje om te zetten in een mooi boek. Met harde kaft en uitgevoerd in full colour.

uitgeverij DoDo
drukwerk Wilco
vormgeving CO2 Premedia

Vandaag sluit ik af met het verhaal van mijn uitgever. Het verhaal van KanjerGuusje Het Boek. Om het te openen klik hier.