Zondag 25 december 2011

Lekker lang uitslapen. Ondertussen even op Twitter kijken. Daarna verder dommelen. Om 11 uur uit bed voor de kerstbrunch. Op het moment dat we aan tafel gaan belt mijn broer uit China. Hoe ongelegen kun je bellen. Weinig tijd om uitgebreid te brunchen. Voor 12 uur moet ik gourmetschotels ophalen bij de slager.

Tijd voor een frisse neus. Yvonne en ik maken een boswandeling met Anton, Loes en Balou. Onze andere kinderen blijven thuis.
Het is rustig in de bossen. Ik had drukte verwacht. Jammer voor Balou. Onze labrador speelt graag met andere honden.
Het gat tussen Anton en Loes is vier jaar. Guusje was de lijm tussen deze twee. Anton en Loes lopen verloren. Ik mis Guusje.

Thuis pak ik de laptop. Ik ga rustig de mailtjes lezen die zijn binnengekomen op boek@kanjerguusje.nl. Veel mooie complimenten en tips voor een volgende druk. Zo is er vraag naar meer uitleg over de KanjerKetting. Ik zal nadenken hoe ik hier vorm aan kan geven. In de loop van de dag verzamel ik de meest waardevolle citaten van de reacties weer in een document. Misschien publiceer ik binnenkort een impressie.  

Anton ontsteekt een lichtje voor Guusje
Bij kerstmis hoort een bezoek aan de kerststal en lekker eten. Onze kinderen houden van gourmetten. Zo ook dit jaar. Veel vlees en vis. Dit jaar geen visitie. Alleen met onze eigen kinderen. Het voelt goed.



Alleen dat lege plekje naast me aan tafel voelt allesbehalve goed. Het zit me dwars. Weet er geen raad mee. Ik krijg e-mails van mensen die mij willen helpen bij het vinden van antwoorden op de vraag van de dood. Ik wil via deze weg mensen vragen hierover geen e-mails naar mij te sturen. Ik zit er niet op te wachten. Het werkt averechts bij mij. Ik respecteer elke overtuiging, maar heb een hekel aan opdringers. Ook al verpakken zij hun aanbod als vrijblijvend.

Eerste kerstdag 2011 is geworden wat ik wilde. Een dag van rust.
Deze kerstdag was anders dan vroeger. Geen ongedwongen plezier.
Vandaag voelde ik boosheid. Waarom is Guusje dood?
Het is nacht en ik kijk naar het boek over Guusje op de schouw. Lezers formuleren het soms wonderschoon. Mooier kan ik het niet opschrijven.

KanjerGuusje
Een boek dat je niet weg kunt leggen
Een verhaal dat je niet loslaat