Zondag 15 januari 2012

Uitslapen en om 10 uur uit bed. Rustig ontbijten. Het is zondagochtend. Mijn vader is weer terug bij mijn moeder. Samen met Yvonne en Loes ga ik op bezoek. Ze zijn bijna tachtig jaar oud. Ze wonen in een appartement. Loes belt aan. De deur blijft gesloten. Zouden ze wel thuis zijn? De auto staat er. Ik pak mijn telefoon. Er wordt meteen opgenomen.

Even later zitten we aan de koffie. Mijn vader stelt vragen die ik vooraf had kunnen voorspellen. Over werk en auto. Mijn moeder praat over Guusje. Ze begint over haar oma. Mijn ouders zijn oud.

Yvonne en ik maken een boswandeling. We praten over onze kinderen. Ook over Guusje. We kunnen haar dood niet bevatten. Ze is fysiek verdwenen. Voor altijd. We hebben het idee dat veel mensen niet echt begrijpen wat wij doormaken. Waarom wordt van ons verlangd dat we zo snel mogelijk weer meedraaien in de maatschappij? Ik denk de hele dag aan Guusje. Daar kan ik weinig tegen doen. Ik kan er niet bewust voor kiezen om niet aan haar te denken. Minder tijd besteden. Dat kun je bij werk en hobby. Dat kun je niet bij je kind. Zeker niet als het overleden is.

Halverwege de middag stappen we in de auto. We rijden naar Maasbracht. Daar presenteert Juul Habraken haar CD-singel ‘Stand Up’. Toen Stichting KanjerGuusje net was opgericht, ontvingen we een e-mail van Juul. Ze wilde een singel opnemen voor Guusje. Yvonne en ik vonden het een sympathiek idee. We werden enthousiast toen we een demoversie per mail kregen toegestuurd.

We worden hartelijk ontvangen door Juul en haar familie. Ook Guusje’s vriendin Nikki is samen met haar ouders aanwezig. Tegen 7 uur druppelen de gasten binnen. Juul is gespannen. Dat is logisch. Ze heeft alles georganiseerd. Zelfs T-shirts met logo.



Na een openingswoord van haar moeder en een toespraak van mij wordt het lied voor het eerst live gespeeld. Juul zingt prachtig. Daarna wordt het eerste exemplaar officieel overhandigd aan Yvonne. Ik hoop dat Juul veel singels verkoopt. De opbrengst is voor Stichting KanjerGuusje. Er volgen nog enkele liedjes. Hoogtepunt is een duet van Juul en Nikki. ‘When I look at you’. Ook gespeeld op Guusje’s crematieplechtigheid.