Zaterdag 3 maart 2012

Het is nacht. Ik heb zojuist mijn blogbericht van vrijdag gepubliceerd. Hiervoor had ik foto’s nodig van de uitreiking van de cheque bij de restaurant De Lakei. Maar liefst 2750 euro voor Stichting KanjerGuusje.

Ik blijf foto’s kijken. Guusje net voor en na het moment van doodgaan. Ik kijk ze vaak. Twee dagen voor het overlijden ontving ik een bericht: veel foto’s maken. Als ik ergens niet mee bezig was, dan was het met foto’s maken. Nu ben ik blij met deze tip. Ze tonen aan dat het tijd was voor afscheid. De overgang naar een andere werkelijkheid.

Ik besluit om blogs te gaan lezen van lotgenoten. Ik begin met het blog van Kevin. Ik schrik. Zijn moeder Andrea schrijft dat het moment gekomen is om Kevin los te laten. Kevin zal spoedig, net zoals Guusje deed, wegvliegen naar een wereld zonder pijn. Zojuist heb ik foto’s gekeken van een stervende Guusje en nu lees ik een bericht over Kevin die hetzelfde doormaakt. Ineens zit ik met tranen achter de laptop.

Een beetje op tijd naar bed. Zou goed voor me zijn. Het gaat niet lukken. Het is druk op Twitter. Lotgenoten steunen elkaar. Ik noem het altijd de positieve kracht van social media. Op Facebook en Twitter ontmoet ik mensen die in hetzelfde schuitje zitten. In mijn wereld.

De wereld van kanjers
Als je kind kanker heeft
Leven tussen hoop en angst

De wereld van koesterkinderen
Als je kind overleden is
Leven met verdriet

Ik zou graag vroeg opstaan. Toch kom ik pas om 10 uur uit bed. In mijn pyjama aan het ontbijt. Yvonne is wel aangekleed. De bel gaat. Yvonne doet open. Ik hoor stemmen. Bezoek? Jawel, ineens schiet het door mijn hoofd. De ouders van Pim komen op visite. Samen met hun twee zonen, waarvan Pim de oudste is. We hebben het gezin nooit eerder ontmoet. Onze levens zijn verbonden door 5 mei. Toen zijn Pim en Guusje in het AMC geopereerd. Beiden door de man die ik in mijn boek de Chirurg met Gevoel noem. Pim is de oudste zoon. Hij wordt deze week 2 jaar. Je zou niet zeggen dat hij ernstig ziek is geweest.

De ouders van Pim geven aan dat ze ook emotioneel veranderd zijn door de ziekte van hun zoon. Elke zes weken gaan ze met Pim naar het ziekenhuis. Wanneer de datum bekend is, begint elke keer weer het gevoel van examenstress. Als bij het heenrijden het ziekenhuis verschijnt, dan voelen ze een steen in hun maag. Het zijn bekende gevoelens in de wereld van de kanjers. Vierentwintig uur per dag tussen hoop en angst.

Na de lunch vertel ik tegen Yvonne dat Loes een plukje haren van Guusje bewaart. In een doosje. Naast haar bed. Deze haren heeft ze uit de hoed van Guusje gehaald. We vragen of Loes het doosje wil laten zien. Even later toont ze trots een plukje van Guusje.

’s Middags heeft Anton zijn judo examen. Hij wil graag dat Yvonne en ik beiden meegaan. Judo is goed voor Anton. Afgelopen week gaf hij aan dat tijdens het sporten hij niet steeds aan Guusje denkt. Vooral op school denkt hij veel aan zijn overleden zusje. Ook hij heeft moeite om zich te concentreren. Hoort bij het proces van rouwen. Aan het eind van de middag lopen Yvonne en ik binnen bij fotozaak RPQ. We hebben voor elk kind een sleutelhanger laten maken met daarin de foto van Guusje. Zo hebben ze altijd een afbeelding van hun zusje bij zich.