Woensdag 2 mei 2012

Het is rustig in huis. De kinderen hebben vakantie. Als ze ergens goed in zijn, dan is het uitslapen. Ook Yvonne is er goed in. Wanneer de wekker is gegaan, moet ik uitkijken om niet opnieuw in slaap te vallen. Ik heb een afspraak bij een klant. In de auto voer ik telefoongesprekken. Niet alleen over het werk. Zo word ik vandaag gebeld door een studente. Ze is bezig met afstuderen en wil me enkele vragen stellen. Het gebeurt vaker: boekbesprekingen, spreekbeurten en afstudeerprojecten die betrekking hebben op kinderen met kanker en KanjerGuusje in het bijzonder. Ik krijg ook een bericht van drukkerij Wilco. De tweede druk is klaar.

Voorheen werd ik alleen als auteur op de hoogte gebracht. Vandaag ook als uitgever. De eerste druk is op de markt gebracht door Uitgeverij DoDo. Zij namen het risico. Een boek uitbrengen van een debuterend auteur. Daarvoor ben ik dankbaar. De tweede druk breng ik in eigen beheer uit. Ik heb hiervoor Uitgeverij Pollux opgericht. Twee weken geleden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik hoop dat er weer veel KanjerGuusjes over de toonbank gaan. Vanaf nu gaat er 5 euro per verkocht exemplaar naar Stichting KanjerGuusje.





Aan het eind van de middag ben ik in Amersfoort. Bij drukkerij Wilco staat een partij boeken voor me klaar. Het grootste deel is vervoerd naar het Centraal Boekhuis. Daar kunnen alle winkels boeken inkopen. Ordermanager Arthur van drukkerij Wilco toont mij trots een exemplaar van het boek. Ze zien er weer prachtig uit. De voorkant is niet veranderd. Er prijkt wel een sticker op: meer dan 10 duizend exemplaren verkocht. Aan de achterkant mooie woorden van bekende Nederlanders. Aanbevelingen om het boek te gaan lezen. Even later zit ik in de auto op weg naar huis. Ik praat tegen de voorkant van het boek: je betekent meer voor mensen dan papa zich ooit voor had kunnen stellen.

Aan het begin van de avond krijgen we bezoek. Lynda en Dewi hebben appelflappen verkocht. Daarmee hebben ze 65 euro opgehaald voor Stichting KanjerGuusje. Ze komen het geld zelf brengen. Weer een mooi voorbeeld van jongeren die op eigen initiatief een actie starten om geld op te halen voor kinderen met kanker. De wereld is mooier door KanjerGuusje.

De rest van de avond ben ik druk bezig met het boek. Zo kijk ik via internet in het systeem van het Centraal Boekhuis. Ik zie dat de voorraad boeken is opgehoogd. Ik hoop dat het de boekwinkels lukt om deze te gaan bestellen.

Zoals alle dagen lees ik wat er vorig jaar gebeurde. Toen ontmoette ik Martine en haar moeder. Martine was kaal en droeg een mutsje. Kanker. Ik was onder de indruk van Martine. Ze zat in het eindexamenjaar van de havo. Ze was wijs, positief en krachtig. Aan het einde van het jaar is ook zij overleden. Ik realiseer me dat er te veel kinderen overlijden, maar ik weet dat er ook wondertjes zijn. Yannick was vorig jaar opgegeven. Zijn ouders vierden het leven. Zo lang het kon met hem. Ook vandaag weer feest. Yannick is jarig. Hij wordt vier. De wereld van kanker bij kinderen is onzeker. Soms ook in positieve zin.