Zaterdag 19 mei 2012

Vandaag wil ik echt een vrije dag. Lekker uitslapen. Het is half 9. Ik kijk op mijn telefoon. Er verschijnt een melding op het display. Ik heb een afspraak bij Nancy, mijn kapster. Om half 9. Ik bel direct de kapsalon. Aankleden en tandenpoetsen. Tien minuten later zit ik op de stoel. Zonder ontbijt. Zonder koffie.

Weer thuis zeg ik dat het vandaag echt vakantie moet zijn. De afgelopen twee dagen niet het gevoel gehad van vrij zijn. Yvonne heeft een nieuwe jas nodig en ik ook. Eigenlijk heb ik geen zin in kleding kopen. Toch laat ik me overhalen. We vertrekken naar Tilburg. Loes gaat mee. We lopen door de kledingwinkels. Ik merk dat Yvonne niet kan vinden wat ze zoekt. Inspiratieloos lopen we door de winkelstraat.

Yvonne wil graag een cadeautje kopen voor Guusje. Woensdag is haar geboortedag. Ik vind het een vreemd idee. Onze dochter kan het niet uitpakken. Met een vrolijke lach en glinsterende ogen. Yvonne en Loes kiezen iets uit. Als het wordt ingepakt, vind ik het een mooi idee. Bij de geboortedag hoort een cadeautje. Voor Guusje.

Vorige week kreeg ik het boek ‘Beter’ van Maarten van der Weijden. Ik kwam toen niet verder dan de eerste paar bladzijden. Het is mooi weer. De zon schijnt. Kussen in de tuinstoel. Boek erbij en verder lezen. Het verhaal van Maarten geeft inzicht. Ik had altijd graag mijn lot in eigen hand. Bij mij ging dat ver. Ik vond dat je verantwoordelijk was voor je eigen welzijn. Enkele jaren geleden kondigde mijn werkgever een ontslaggolf aan. Waarom afwachten in onzekerheid? Geen denken aan. Ik ging meteen op zoek naar ander werk. Vrij snel had ik een andere baan. Nooit afwachten. Zelf het initiatief nemen. Mijn leven is van mij. Dat was mijn drijfveer.

Toen Guusje kanker bleek te hebben, moest ik mijn instelling veranderen. Zelf verantwoordelijk zijn voor je eigen succes. Zo werkt het dus niet bij kanker. Je bent als patiënt niet verantwoordelijk voor je eigen genezing. Het idee dat we het verloop van de ziekte kunnen beïnvloeden. Door sterk te zijn. Door te vechten. Door te sporten. Door positief te blijven. Het zijn schijnzekerheden waar we graag in willen geloven.
Bij kanker is het een kwestie van geluk. Dat beangstigt. De mens wil van nature invloed uit kunnen oefenen. Dat kan bij studie, werk of sport. Niet bij kanker. Het verloop van de ziekte kun je niet beïnvloeden. Ik denk aan Guusje. Ze was sterk. Ze wilde leven. Bleef positief. De kanker was te destructief. Te groot voor haar. Ze had gewoon pech.