Maandag 25 juni 2012

Anton kijkt uit naar de vakantie. Hij telt de dagen dat hij nog naar school moet. Afscheid van de basisschool. Ik vertrek naar kantoor in Utrecht. Maandagochtend en toch geen files. Het kan soms zo anders zijn dan je verwacht.

Guusje is bijna acht maanden dood. Is het ‘al acht maanden’ of ‘pas acht maanden’? Ik heb vaak het idee dat het voor de omgeving ‘al’ is. De wereld draait door. Voor mij is het ‘pas’. Ik zie de wereld doordraaien.

Bijna zes maanden ben ik aan het werk. Mensen zeggen tegen me dat werken zorgt voor afleiding. Zo ervaar ik het niet. Mijn werk geeft structuur. Denken aan Guusje doe ik vaak. Ook op mijn werk.

Als ik thuis ben, vraagt Janneke of ik haar wil helpen. Binnenkort wordt ze 18. Hoe regel je een ziektekostenverzekering? Ik leg uit dat ze moet kijken naar de combinatie van eigen risico en premie. Ik pleitte altijd voor een hoog eigen risico en lage premies. We waren toch nooit ziek. De huisarts kende ons nauwelijks. Toch raad ik Janneke, na alles wat er gebeurd is, nog altijd een hoog eigen risico aan. Ik blijf erin geloven dat onze kinderen oud worden. Yvonne en mij overleven.

In Guusjes klas was een hoekje met krantenberichten en tekeningen. Dat is opgeruimd. Samen met schoolspullen heeft Yvonne alles mee mogen nemen naar huis. We zitten er stil naar te kijken. De wereld draait door.  

Na het avondeten maak ik een boswandeling. Samen met Anton. Ik krijg een berichtje van Thiery. Ze verkoopt aandelen.  Nodig om haar boek te kunnen publiceren. Een boek gebaseerd op haar blog Hotel Mama. Een tijdje terug heb ik 2 aandelen gekocht. In totaal moeten er 2000 stuks worden verkocht. De laatste tijd ging de verkoop goed. Nog maar 70 aandelen te gaan. Thiery heeft beloofd dat straks een deel van de verkoopopbrengst ten goede komt aan Stichting KanjerGuusje. Thuis pak ik mijn laptop en mijn bankpas. Hotel Mama wordt een boek.