Donderdag 23 augustus 2012


’s Ochtends een afspraak met een klant. Als ik binnenkom, is mijn collega al met hem in gesprek. Ze praten over kanker. Geen alledaags onderwerp. Ook niet bij het bedrijf waar ik werk. Plotseling zegt mijn collega dat ik een kind verloren heb aan kanker. Zo komt het gesprek toch op Guusje. Ik vertel klanten nooit over haar. De gesprekken zijn zakelijk en gaan over software ter ondersteuning van bedrijfsprocessen.

’s Middags werk ik op kantoor. Ik ontvang een bericht via LinkedIn. De klant, die ik deze ochtend heb gesproken, schrijft dat hij twee boeken heeft besteld. Een exemplaar voor een collega die kanker heeft. Het andere exemplaar houdt hij zelf. Dit is een manager die zijn personeel geen standaard bos bloemen geeft, maar een persoonlijk cadeau. Aan een werknemer met kanker schenkt hij KanjerGuusje. Ik weet inmiddels, door de mailtjes die ik ontvang, dat veel volwassen kankerpatiĆ«nten zich kunnen herkennen in het verhaal over Guusje.

Ik kom na 6 uur thuis. Gelukkig hebben onze kinderen de pan niet leeggegeten. Na het avondeten ga ik voorlezen. Het boek Raveleijn. Vorig jaar voor Guusje. Nu voor Loes. Ze vindt het prachtig. Na vier hoofdstukken komt Yvonne naar boven en zegt: ‘Ik dacht even voorlezen. Loes kan er zeker geen genoeg van krijgen.’ Onze dochter knikt. Van haar mag ik het boek uitlezen. Dat gaat me te ver. Ik denk terug aan vorig jaar. Toen heb ik ooit drie-en-een-half uur voorgelezen. Wachtend op de operatie. Zorgen voor afleiding. Ik was een voorleesmachine.

In de loop van de avond komt Dorien, penningmeester en secretaris van Stichting KanjerGuusje op bezoek. Samen met Shirley. Deze dames zijn bezig met een project in het Emma Kinderziekenhuis AMC. Ze lichten Yvonne en mij in over hun plannen om de zorg voor kinderen met kanker te verbeteren. Omdat nog niet alles definitief is, kan ik er nog niet concreet over schrijven. We hebben goede connecties met het Emma Kinderziekenhuis AMC. Toch hoop ik dat er nog meer aanvragen van andere ziekenhuizen gaan binnenkomen bij Stichting KanjerGuusje. We steunen alle kinderen met kanker.