Zaterdag 1 september 2012

Om half 10 zijn alle kinderen de deur uit. Het is vandaag overvliegen bij scouting. Onze zoon Hans is te oud voor de Scouts. Daarom vliegt hij over naar de Explorers. Ik zeg tegen Yvonne dat ik Guusje miste bij het vertrek. De groep was niet compleet. Ik weet dat ik in de vakantie nog concludeerde dat het beeld van vijf kinderen went, maar zojuist overviel me het gevoel van incompleet zijn. Zomaar ineens.

Yvonne en ik nemen Guusje mee in onze toekomst. Vandaag zou ze overvliegen. Van de Welpen naar de Scouts. Bij elke mijlpaal staan we stil: als ze nog zou leven, dan zou ze ...

Om half 11 stap ik de auto in. Ik rijd naar camping Duinlust. Daar pik ik Fabiënne op. Afgelopen maandag was ze bij ons op bezoek. Ik heb haar beloofd naar het busstation in Waalwijk te brengen. Fabiënne verloor haar tweelingzus toen ze 10 was. Ze vertelt ooit een liedje te hebben geschreven met de titel ‘Ik ben er ook nog’. Daarin bezong ze een probleem waar veel jongeren tegenaan lopen, als ze hun broer of zus verliezen. Mensen vragen dan wel hoe het met je ouders gaat of met je andere familieleden, maar niet hoe het met jou is.

Omdat we met zijn tweetjes thuis zijn, besluiten Yvonne en ik buiten de deur te lunchen. We lopen naar lunchroom Het Bruisend Hart en trakteren onszelf. Voor Guusjes dood deden we dit nooit. We zijn veranderd. Meer genieten van het leven. Meer pluk de dag.

Na de lunch gaan Yvonne en ik kijken naar het overvliegen. Vorig jaar waren we er ook bij. Met Guusje in de rolstoel. Ik herinner me hoe zwaar ze het had en hoe graag ze erbij wilde zijn. Ik zie andere kinderen overvliegen. De wereld draait door. Ondertussen praat ik met bekenden. Jarenlang was ik lid van deze vereniging. ‘We zijn nog op zoek naar een voorzitter’, zegt een van de leidsters. ‘Dat wordt nog even doorzoeken’, is mijn antwoord. Ik heb altijd een warm hart gehad voor ‘mijn’ scoutinggroep. Nu moet ik er niet meer aan denken een bestuursfunctie te gaan bekleden.

Weer thuis staat buurvrouw Angelique aan de deur. Ze heeft een grote kaars bij zich. Ze weet dat we op zoek zijn naar een kaars voor de gedenktafel. Eentje die lange tijd brandt. In de kleur paars. Guusjes lievelingskleur. Afgelopen jaar hebben we ervaren hoe belangrijk hulp kan zijn. Niet afwachten. Niet vragen: kan ik iets voor je doen? Gericht aanbieden. Vandaag een grote kaars. Zo welkom.

Omdat Yvonne donderdag jarig is, ga ik op pad voor cadeautjes. Als papa zorgde ik er altijd voor dat alle kinderen een geschenk hadden voor mama. Onze kinderen worden groter. Ik sta nog altijd in de ‘regelstand’. Ik vraag aan Lisa of ze iets hebben geregeld. Zij reageert geïrriteerd: ‘Maak jij je nou maar nergens druk om.’

In de loop van de dag zijn de nominaties bekend geworden voor de NS Publieksprijs. Je kunt ook je eigen favoriet nomineren. Op Twitter lees ik berichtjes van mensen die op KanjerGuusje stemmen. Ik vind het mooi. Zou mooi zijn, als het boek hoge ogen gooit. Dan wordt het verhaal nog meer gelezen. Over kinderen met kanker. De wereld van hoop en angst.

Wil je ook op KanjerGuusje stemmen? Klik dan op deze link.