Dinsdag 27 december 2011

Hoe breng je anderhalve maand na het overlijden van Guusje een boek op de markt? Deze vraag krijg ik vaak. Hiervoor zijn twee oorzaken. Ten eerste stond het verhaal al op papier. Ten tweede kreeg ik hulp. Bijvoorbeeld van Jan-Willem. Hij is voorzitter van Stichting KanjerGuusje.

Tijdens de boekpresentatie in het Emma Kinderziekenhuis AMC nodigde Arie Krijgsman mij uit. Bij zijn bedrijf liggen de boeken opgeslagen. Ik heb me de afgelopen weken alleen maar bezig gehouden met de inhoud en de vorm van het boek. Niet met de logistiek en de financiën. Tijd om mijn blik te verruimen en nader kennis te maken met de gebroeders Krijgsman.

Om half 11 arriveer ik samen met Yvonne en Anton bij Krijgsman Public Warehousing in Tiel. Jan-Willem wacht ons op. Samen met zijn zoon Jord. Binnen  ontmoeten we de gebroeders Krijgsman. Zij geven ons een rondleiding. Ik krijg inzicht in de logistieke schakel tussen drukkerij en klant. Het is machtig om te zien hoe hoog de boeken opgeslagen liggen. Boven tien meter hoogte.
Het is me al vaak opgevallen dat veel mensen enorm betrokken zijn bij het boek om dezelfde reden: goede zorg voor kinderen met kanker en hun naasten. Zo ook de gebroeders Krijgsman. Ze dragen Stichting KanjerGuusje een warm hart toe.

De hele dag komen er tweets voorbij over de verkiezing ‘Twitteraar van het Jaar’. Vandaag is het ‘happy hour’. Elk uur kan er gestemd worden. Gisteren stond ik op kop. Mijn inzet: winnen is doorgaan met bloggen, ook na 1 januari.

Ook vandaag via Twitter weer veel reacties van mensen die enthousiast zijn over het boek. Hoe heb ik me ooit zorgen kunnen maken? Zouden mensen het boek net zo goed vinden als het blog? Uit de tweets en de e-mails, die nog steeds binnenstromen op boek@kanjerguusje.nl, blijkt: JA! Veel mensen vinden het boek zelfs nog beter dan het blog. Sommige mensen willen dat ik een boek ga schrijven over mijn wereld zonder Guusje. Ik probeer balans te vinden. Er ligt thuis een grote stapel kerstkaarten. Daarvan heb ik er pas enkele gelezen. Ook vandaag kom ik er niet toe.

’s Avonds speel ik samen met Yvonne en de kinderen eerst Kolonisten van Catan en daarna Perudo. Altijd een gezellige drukte. Lachen, chagrijnen, juichen en ruziën. Heerlijk samen gezelschapspelen. Ik hou van drukte. Ik hou ook van rust. ’s Nachts alleen op de bank. Twitteren en bloggen. Mijmeren over Guusje. Turen naar Guusje’s tafel. Het heeft nu lang genoeg geduurd. Kom nu maar terug, Guusje. Kruip maar weer eens lekker bij me op schoot. Papa mist je.