Zaterdag 3 december 2011

Ik moet de tekst van het boek lezen en voor maandag correcties doorgeven aan de vormgevers. Het schiet niet op. In een groot gezin gebeurt altijd veel. Zo ook vandaag. Tussen het lezen door.

Het lezen over de afgelopen maanden bezorgt me vaak kippenvel. De gebeurtenissen van toen beleven met de wijsheid van nu. Zo raar. Ik mis Guusje ontzettend. Er zijn momenten dat het keihard ‘binnen komt’. Zo loop ik even de kamer in. In de bank een blond meisje met twee staarten en een iPad. Guusje? Nee, Loes! De onverwachte momenten. Yvonne komt de keuken inlopen. Het verenigingsblad van Groot Gezin legt ze op tafel. Ze slaat de eerste bladzijde om. Een paginagroot stuk over Guusje. De bekende foto met pet. Ik verwacht het niet. Momenten van schrik.



’s Middags loop ik met Yvonne de Hoofdstraat in. Even naar binnen bij Ambianze, de bloemenwinkel van onze buurman Pasal. Hij heeft een mooi idee voor een actie om Stichting KanjerGuusje te steunen. Daarna door naar de Bruna. Even praten met eigenaar Frank. Hij heeft meer dan drie kantjes met reserveringen. Hij merkt op dat het niet alleen maar bestellingen zijn voor één boek. Sommige mensen bestellen meerdere boeken. De bestellingen van Twitter staan niet op deze lijsten. Ik weet niet goed wat ik zeggen moet. Ik ben onder de indruk.

Thuis weer terug naar boven. Lezen en corrigeren. Er wordt beneden van alles bezorgd. Een taart, een cadeau en kaarten. Het voelt als een warme deken. Soms ook letterlijk. Gisteren is er voor Loes een zogenaamd droomdekentje bezorgd. Daar ligt ze onder. Op de bank. Voor de TV.

Tegen 6 uur wordt er op de deur geklopt. Sinterklaas stapt binnen met vier pieten. Elk jaar ‘bestellen’ Yvonne en ik de sint. We nodigen kindjes uit en zorgen voor cadeautjes. Stichting Sinterklaas draait dit jaar de rollen om. We moeten allemaal bij de sint komen. Er wordt veel gelachen. De sint heeft humor. De kinderen hebben lol met de pieten. 




We krijgen allemaal cadeautjes. Ook Guusje. Voor haar een heel bijzonder cadeau. Als sint en zijn pieten zijn uitgezwaaid, staan Yvonne en ik voor de kast van Guusje. We kijken naar het mooiste cadeau van deze sinterklaas en houden elkaar stevig vast.