Vrijdag 2 december 2011

Het is vroeg. Ik kijk in mijn inbox. Een e-mail van de vormgevers. Ze sturen het binnenwerk van het boek op. Eerste correctieronde. Voor het eerst zie ik alle bladzijden. Ik ben zeer te spreken over de vormgeving van de bladzijden. Er is nog wel veel werk te doen de komende dagen. Ik wil aan de slag.

Yvonne en ik moeten eerst nog enkele sinterklaasinkopen doen. Daarna lopen we binnen bij Bruna. We willen heel graag met eigen ogen zien hoe Guusje in de Libelle staat. Eigenaar Frank heeft een bord op de balie staan. Hierop is te lezen dat Guusje deze week in Libelle staat en dat vanaf 17 december het boek te koop is. Het voelt goed en tegelijkertijd ook vreemd. Onze dochter. Mijn boek.

We kunnen helaas geen Libelle meenemen. Het blad is nog niet geleverd. Frank vertelt dat er veel reserveringen zijn voor het boek. Meer dan verwacht. Al meer dan vijftig exemplaren en het is pas ochtend.

Als ik thuiskom, lees ik een sms op mijn telefoon. Ik had mijn vader om half 11 op moeten halen in het ziekenhuis. Het is al bijna 11 uur. Hoe is dit mogelijk? Hoe kan ik zoiets belangrijks vergeten? Ik bel naar het ziekenhuis. Snel bellen kan ik wel. Snel iemand aan de lijn krijgen is niet zo makkelijk. Als ik de juiste persoon aan de lijn heb en mijn excuses heb gemaakt, spreken we af dat ik om half 1 in het ziekenhuis zal zijn om vader op te halen.

Janneke komt thuis. Ik eet een boterham en drink koffie. Janneke heeft een herkansing gemaakt van een schoolexamen. Daarna mocht ze naar huis. Ze biedt aan om haar opa, mijn vader, mee te gaan halen. Dat is fijn. We rijden vlakbij het ziekenhuis. Janneke zegt ineens: ‘Wij hadden opa’s rolstoel toch op moeten halen.’ Ik schrik. Ook al vergeten. Wat is er toch met mij aan de hand. Dit is zo ‘niet ik’.

Dan maar een leenrolstoel. Als ik aankom bij de kamer, blijkt dat vader nog niet heeft gegeten. Daar heb ik geen trek in. Als mijn vader gaat eten, dan duurt dat makkelijk drie kwartier. Ik wil hem meenemen. De verpleging heeft geen tijd voor de overdracht. Ze moeten eerst nog van alles doen. Ik maak de dame duidelijk dat ik geen tijd heb om te wachten. Ik gedraag me anders dan vroeger. Dit is zo ‘niet ik’.

Een uur later komen we aan bij het verzorgingscentrum waar mijn vader tijdelijk gaat logeren. Hij is niet in staat om terug te keren bij mijn moeder. Wel jammer. Mijn ouders gaan beiden hard achteruit de laatste jaren. Acht jaar lang ging ik elke avond bij ze langs. Eind maart verloor ik mijn ouders uit het oog. Toen werd ik meegezogen in de stroomversnelling van Guusje’s ziekte. Ik heb het gevoel dat ik daar nog steeds in zit.

De vormgevers sturen de omslag op. Een spannend moment. Ook hierover ben ik tevreden. Er worden drie alternatieven toegestuurd. Kunnen we kiezen. Er moet nog wel een en ander worden gewijzigd, maar dit gaat echt heel mooi worden. Veel mensen hebben mij al gevraagd wat de titel is. Deze weet ik natuurlijk wel, maar voorlopig noem ik het nog even ‘KanjerGuusje Het Boek’.

Thuis loop ik samen met Yvonne weer bij Bruna binnen. Guusje prijkt met een grote foto in de Libelle. Prachtig maar ook heel confronterend. Ik merk aan Yvonne dat ze heel erg geraakt is. Thuis lees ik snel het stuk door. Wel jammer dat de redactie de laatste zin van het onderschrift heeft veranderd. Nu lijkt het of Stichting KanjerGuusje geld aan ziekenhuizen schenkt. Dat is niet het geval. We hebben vijf duidelijke ‘projecten’ waarop we ons richten. Een voorbeeld hiervan is de KanjerKetting.

Rondom het avondeten hebben onze kinderen het weer druk met sinterklaas. Onze jongens moeten een cadeautje kopen voor surpriseparty bij scouting. Een cadeautje dat geschikt is voor jongens en meisjes. Ze komen terug. Een van de heren heeft iets gekocht dat alleen geschikt is voor jongens. Yvonne vraagt of hij de kassabon heeft. Helaas, die heeft hij niet aangenomen. Wat nu? Wil hij het dan zelf houden? Zijn antwoord is neen. Vindt hij het zelf niet leuk om te hebben?

De hele avond zit ik boven. Ik lees het boek. Breng kleine correcties aan. Hoewel het blog de basis is en veel teksten intact zijn gebleven, leest het nu echt als een doorlopend verhaal. Ik ben ook tevreden over de toevoegingen die ik later heb aangebracht.

Vanavond beleef ik opnieuw de periode van eind maart tot begin juni. Ik realiseer me steeds meer dat we eind maart door het onheilsbericht over de tumor een stroomversnelling in zijn geduwd. Wat heeft Guusje veel meegemaakt!