Vandaag in Metro


Guusje van Gorp, vorig jaar nog een onbekend meisje van 10 jaar oud uit Kaatsheuvel. Maart vorig jaar werd ze getroffen door een zeldzame vorm van kanker. Haar vader Lowie van Gorp hield dagelijks een blog bij over de strijd van zijn dochter. #kanjerguusje werd al snel ‘trending topic’ op Twitter. Zeven maanden later overleed Guusje aan haar ziekte. Toch bleef Van Gorp doorgaan met zijn blog en twittert hij nog dagelijks over het leven na het verlies van zijn dochter. Van Gorp wordt zo massaal gevolgd dat hij is uitgeroepen tot Twitteraar van het Jaar 2011.

“De dag dat ik hoorde dat mijn kind kanker had, veranderde mijn leven”, zegt Van Gorp. “Het liefst wilde ik 24 uur per dag bij haar zijn, maar ik wilde ook iedereen te woord staan die wilde weten hoe het met Guusje ging. Ik werd overladen met telefoontjes en e-mails.” Van Gorp besloot daarom vrijwel direct na het slechte nieuws een blog bij te houden: kanjerguusje.nl. Dat zijn blog en twitteraccount ook zo populair zouden worden bij onbekende mensen, had Van Gorp van te voren nooit verwacht, maar begrijpt hij achteraf wel. “Ik schrijf over de wereld van een kind met kanker en haar nabestaanden, een wereld die veel mensen niet kennen, maar waarvan iedereen weet dat deze wel bestaat, een wereld vol angst.”

Van Gorp twitterde en blogde open over die angst. “Ik leefde elke dag tussen hoop en vrees. Kanker wordt geassocieerd met de dood en gek genoeg rust daar nog steeds een taboe op om er open over te praten. Voor mij is het juist heel prettig om dit verlies zo openbaar te bespreken.” En zo denkt ook de rest van het gezin erover. De vijf broertjes en zusjes van Guusje zijn trots dat hun vader, Guusje zo bekend heeft gemaakt. “Ik schrijf ook vaak over de andere kinderen uit mijn gezin”, vertelt Van Gorp, “maar wel altijd met een link naar Guusje.”

Twee maanden geleden is Guusje nu overleden. Van Gorps blogs zijn inmiddels gebundeld tot een boek dat sinds twee weken in de winkels ligt. Een deel van de opbrengst gaat naar Stichting KanjerGuusje, dat betere zorg voor kinderen met kanker ondersteunt.

Voorlopig denkt Van Gorp nog niet aan stoppen met bloggen over zijn wereld zonder Guusje. “Misschien dat ik in de toekomst niet meer dagelijks zal schrijven, maar voor nu geeft het mij nog veel steun en rust. Guusje is 24 uur per dag in mijn gedachten en aan het einde van mijn dag kruip ik achter de computer om die gedachten een plek te geven. Ik zie dit als een eerbetoon aan mijn kanjer, KanjerGuusje.”


Door Bianca Brasser