Vrijdag 27 april 2012

Vandaag werk ik thuis. Een lang weekend voor de deur. Hoop op een beetje ontspanning, want ik kom weinig toe aan rust de afgelopen tijd. Zo liggen er hier een aantal boeken, waarvan ik nog geen letter gelezen heb. Over boeken gesproken. Volgende week verschijnt de tweede druk van KanjerGuusje. Daar kijk ik naar uit.

Wat verandert er ten opzichte van de eerste druk? Laat ik verklappen dat de achterkant anders is. Alleen de KanjerKetting is gebleven. Deze is belangrijk voor kinderen met kanker. Dus ook voor Guusje. Verder heb ik teksten toegevoegd en geschrapt. Welke precies? Dat houd ik nog even geheim. Lezers hebben veel tips gegeven. Hun invloed klinkt door in de tweede druk van KanjerGuusje.

Vandaag voer ik gesprekken met mensen die bezig zijn met het organiseren van lezingen, congressen en symposia. Misschien kan ik een rol vervullen. Het is inmiddels bekend zijn dat ik graag lezingen geef. Ik vind het prettig om ervaringen, kennis en gevoelens te delen.

Aan het einde van deze middag spreek ik op de Eindhovense School. Een groep docenten is mijn publiek. Ik vertel over de zeven maanden dat Guusje ziek was. De positieve rol van social media. Stichting KanjerGuusje die geld inzamelt voor de steun aan kinderen met kanker. Belangrijkste onderwerp in mijn lezing: wat maakt kinderen met kanker bijzonder. Ik bespreek de volwassenheid van hun geest. Deze kinderen weten wat angst is. Angst voor de dood. Ze gebruiken veel medicatie. Ondervinden hiervan veel invloed. Op hun lichaam en hun geest. Daarnaast willen ze ook graag aandacht, maar niet overdreven. Graag subtiel. Kinderen met kanker hebben maar één wens: een leven zoals hun leeftijdgenoten. Gewoon normaal en gezond.

Ik kom te laat thuis voor samen avondeten. Ik eet alleen. Daarna maak ik met Yvonne een boswandeling. Ik ben moe. Helemaal op. Tijd om gas terug te nemen. Het lange weekend is welkom.