Zondag 8 juli 2012

Als ik wakker word, lig ik alleen in bed. Buiten regent het hard. Ik slaap uit. Gisteravond was ik doodmoe. Dat heb ik vaker de laatste tijd. Ik ben toe aan vakantie. Vandaag vieren we de 18e verjaardag van Janneke. Ook mijn verjaardag. Dat zegt Yvonne. Ik wil het niet vieren.

Yvonne vraagt of ik mijn bed uitkom. Vanmiddag komen de gasten. Yvonne heeft de schoolspullen van Anton uitgezocht. Waaronder een schrift met opstellen. Het ligt op mijn bureau. Ik sla het open en begin te lezen: ‘Een dagje ruilen met’.

… dan kan zij weer een keer iedereen zien van wie ze houdt en dan kan ze weer een keer eten en veel leuke dingen doen …

… dan heeft Guusje weer een leuke dag en dat gun ik haar heel veel …

Fragmenten uit zijn opstel. De bedoeling was dat kinderen zouden kiezen voor een beroep of een beroemdheid. Anton koos ervoor een dag te ruilen met zijn overleden zusje. Zijn verhaal is puur en raakt me.

In de loop van de ochtend neem ik de tijd om post op te ruimen en mailtjes te beantwoorden. Er komen berichten voorbij op Twitter. Ik lees dat Daan vanmorgen overleden is aan kanker. Rustig in zijn slaap. Ik denk aan zijn ouders en zusje. De weg die ze de komende maanden zullen gaan. Even later zie ik een blogbericht voorbij komen van Andrea. Haar zoon Kevin overleed vier maanden geleden. Zij beschrijft die weg, treffend.

Gelukkig wordt het droog. De eerste gasten komen. De tuindeur gaat open. Een deel van het gezelschap gaat buiten zitten. De zon schijnt fel. Ook ik ontvang cadeautjes, hoewel ik me niet jarig voel. Janneke wel. Ze straalt. Zij was het ook die twee dagen geleden tegen Yvonne zei: ‘We vieren zondag mijn verjaardag toch wel.’ Pas toen heeft Yvonne besloten dat we vanmiddag een feestje hebben.

Als alle gasten vertrokken zijn, ruimen we snel op. Dan is het fijn dat we met velen zijn. Wat doen we met het eten? Een vraag die Yvonne vaak stelt op zondagavond en waarmee ze aangeeft niet te gaan koken. Ze wil makkelijk en dichtbij. Het wordt lopend buffet bij de chinees om de hoek.