Vrijdag 21 september 2012

Vroeg uit bed. Hans is jarig. Zingen en cadeaus uitpakken: materialen voor een scoutingkamp en een USB-stick. Gisteravond was het laat. Ik heb moeite met wakker worden. Fijn dat ik vrij ben. Nou ja, vrij? Ik heb een lijstje ‘things to do’ dat lang is.

Yvonne is ook thuis. We drinken samen koffie. Ik vertel over gisteravond. Rouwen is een moeilijk proces. Yvonne en ik doen het ieder op onze eigen manier. Ik lees bijvoorbeeld boeken over rouw. Yvonne heeft die behoefte niet. Het valt Yvonne op dat veel mensen een mening hebben over rouwen. Dat hadden wij vroeger ook, zonder ervaring. Het lijkt volgens haar op onderwijs. Velen hebben er een mening over, maar moeten er niet aan denken zelf voor de klas te gaan staan.

In de loop van de dag heb ik contact met mensen die gisteravond de lezing hebben bijgewoond. Sommige reageren per e-mail of via Facebook. Enkele reacties zijn te vinden bij de link ‘lezing’.

’s Avonds gaan we naar het Moller. Dochter Janneke krijgt haar IB-diploma. IB staat voor International Baccalaureate. Het diploma betekent dat Janneke de Engelse taal beheerst op het niveau van ‘near native’. Ik ben trots op haar.