Zondag 28 oktober 2012

Onze oudste kinderen slapen graag uit. De wintertijd gaat in. De klok wordt een uur terug gezet. Hierdoor zitten we deze zondagochtend met alle kinderen aan het ontbijt. Het is gezellig. Loes begint over surprises maken. Over vijf weken is het bijna Sinterklaasavond. Lisa merkt op dat haar verjaardag eerst nog gevierd gaat worden. Ik prijs me gelukkig met zoveel gezelligheid om me heen. Zeker in deze dagen rondom Guusjes sterfdag.

Na het ontbijt lees ik een e-mail van een klasgenootje. Enkele zinnetjes uit de mail:

Ik moet steeds denken aan Guusje. Het is haast een jaar geleden! … Ik mis Guusje echt heel erg, en ik heb echt heel veel medelijden met jullie gezin. Mijn moeder zegt dat ik Guusje nooit mag vergeten, want Guusje en haar strijd, is een deel van mijn leven. Iedere keer als … vraagt: ‘Wat is een van je grootste belevenissen?’ dan antwoord ik meteen met het verhaal van Guusje. Ik ken de woorden die je in het crematorium zei nog!

Ik moet even slikken. Ik ben geraakt. Wat een lieve woorden van een jong meisje. De moed die ze toont om zomaar een mailtje te schrijven.

Na het ontbijt maken Yvonne en ik een lange boswandeling. Het zonnetje schijnt tussen de bomen. Een mooie herfstdag. Ik vertel tegen Yvonne wat ik eerder deze week tegen een collega zei. Ik heb het gevoel te leven in twee werelden rond Guusjes sterfdag. Ik praat en werk in het heden. Mijn gedachten zijn vaak in het verleden. Yvonne kan zich het voorstellen. Afgelopen nacht werd ze wakker en had ze het idee weer in het ziekenhuis te zijn.

Weer thuis ga ik naar boven. Post wegwerken en een presentatie voorbereiden. Vrijdag spreek ik op de Nationale Werkconferentie ‘Kinderen zijn geen kleine volwassenen’. Ik voel me vereerd dat ik daar mag spreken.

Afgelopen vrijdag kregen we twee bioscoopbonnen. Omdat ik zin heb om te lachen, stel ik voor om naar de film Marathon te gaan. Yvonne en ik rijden naar de Euroscoop. Ik bestel twee tickets. Vervolgens krijg ik te horen dat de bonnen alleen bij Pathé geldig zijn. Dat hebben wij weer. Die zin spreken we ook uit na het zien van de film. Een van de hoofdrolspelers heeft kanker en de andere heeft een kind verloren. Toch valt er bij de film veel te lachen.

Aan het einde van de dag zit ik samen met Yvonne op de bank. We praten over deze dag een jaar geleden. We constateren dat we misschien wel wisten dat Guusje zou gaan overlijden, maar we wilden het nog niet accepteren. Dat kwam de volgende avond pas.