Zaterdag 2 april 2011

Een hele spannende dag. Vandaag gaat Guusje naar de OK. Er zal een portacath worden aangebracht. Daarnaast zullen biopten worden afgenomen en zal er een maagsonde worden ingebracht. Om 10 uur begin ik met voorlezen. Dit is het enige wat Guusje op dit moment wil. Ze wil worden voorgelezen. Ik lees voor uit een boek van Paul van Loon. Lekker spannend. Na 3,5 uur (!) voorlezen mogen we naar “beneden” voor de operatie. Het duurt tot 15.00 uur. Dan betreden we de OK. Er zijn diverse mensen betrokken bij de operatie. Er is een heel aardige anesthesist. Samen praten we Guusje in slaap. We wensen haar een mooie droom.

Tijdens de operatie hebben Yvonne en ik voor het eerst tijd om samen te praten zonder Guusje. We laten ons rondleiden in het Ronald Mc Donald Huis. We drinken koffie en eten een broodje. We zijn erg gespannen en ook emotioneel. Op de afdeling spreken we lange tijd met een verpleegkundige. Dan verschijnt de oncoloog op de afdeling, waarvan we weten dat ze bij de operatie is geweest. Ze vertelt dat de operatie goed is verlopen. De portacath is geplaatst en Guusje ligt niet op de intensive care. Ze deelt ook mee dat het weefsel dat is afgenomen wijst op kwaadaardige kanker. We mogen naar de verkoever.

Rond 21 uur keren we terug op de verpleegafdeling.  Guusje doet het goed. Ze wil TV kijken en een tosti eten. De oncoloog belt hoe het met Guusje gaat. Ze krijgt te horen dat het heel erg goed met Guusje gaat. Ik besluit om e-mails te sturen naar familie, vrienden en collega’s. We ontvangen heel veel steun, maar we kunnen alle telefoontjes, sms-berichten en e-mails niet beantwoorden. Daarvoor hebben we gewoon de tijd niet. Tijdens het schrijven van de e-mails word ik weggeroepen. Guusje moet weer terug naar de verkoever. Ze leidt enorm veel pijn. Daar zitten we dan weer. Er wordt extra medicatie toegediend om de pijn te onderdrukken. Rond 1.30 uur komen we terug op Guusje’s kamer. Sinds donderdagavond heb ik geen normale maaltijd meer genuttigd. Om 2 uur ’s nachts sluit ik de dag af met een warme maaltijd.