Vrijdag 16 maart 2012

Iedereen de deur uit. Ik denk met plezier terug aan een mooie en drukke avond in Breda. Ik zet koffie en wil beginnen met werken. Mijn telefoon gaat. Een collega van Avans Hogeschool. Een goed gesprek. Onder andere over studenten en collega’s die een naaste verliezen.

Hoe benader je iemand die een ouder, broer, zus of kind verliest? Niets zeggen is de makkelijke weg. Uit angst om de ander te kwetsen. Maar doen alsof er niets gebeurd is, is juist kwetsend.
Wat kun je zeggen? Mijn advies is niet: hoe gaat het met je? Waarom niet? Omdat deze vraag bijna nooit kan worden beantwoord. Stel dat ik deze vraag nu aan jou stel. Wat zeg je dan? Je moet waarschijnlijk diep nadenken. Beter kun je vragen: hoe gaat het vandaag met je? Dan beperk je je tot ‘nu is nu’. Je bakent de vraag af tot het gevoel van vandaag. Je kunt ook openen zonder vraag. Met een mededeling. Voorbeelden zijn ‘je hebt veel meegemaakt’ of ‘sterkte, ik leef met je mee’. Een gesprek volgt vaak vanzelf.

Vandaag een jaar geleden ging er een meisje naar de dokter. De eerste kraal van haar KanjerKetting. Op straat zegt niemand iets. Op Twitter en Facebook wel. Veel mensen leven mee via social media. Dat is fijn. Zo zijn Yvonne en ik niet alleen.

Yvonne is thuis voor lunch. Ik ga mijn nieuwe bril ophalen in Tilburg. Loes gaat mee. Ze kletst honderduit in de auto. Over Guusje. Ze mist haar grotere zus. Ik vind het prettig dat Loes over Guusje spreekt. Als ik thuiskom, laden we de auto’s in. We vertrekken richting het noorden. Toen ik verkozen werd tot Twitteraar van het Jaar kreeg ik een weekendje Landal cadeau. Tijd om dat cadeau maar eens uit te pakken.

Bij vakantiepark ’t Loo aangekomen, kunnen we de receptie niet vinden. Best vreemd. Zo groot is het park niet. We parkeren de auto. Al lopend komen we bij de receptie. We melden ons en ontvangen de sleutels. Vervolgens rijden Yvonne en ik in onze auto’s naar het huisje. Onze kinderen gaan te voet. Even later zie ik ze lopen. Het beeld klopt niet. Ik mis dat gezellige blonde meisje dat vorig jaar naar de dokter ging.