Woensdag 28 maart 2012

Uitwisseling met Ierland. We hebben een Ierse jongen te gast. Hierdoor hebben we twee logés: de Ierse jongen en een klasgenoot van Hans. Drukte in de vroege ochtend. We hebben geen afspraken gemaakt over het gebruik van de badkamer. Het is dringen.

Yvonne is vandaag thuis. Ik werk op kantoor in Utrecht. Aan het eind van de middag ben ik uitgenodigd door Bea Pols. Ze heeft een radioprogramma bij RTV Alkmaar. Voorafgaand aan de uitzending maken we kennis. Bea denkt dat ik een schrijver ben die toevallig een ernstig ziek kind heeft. Ik geef aan dat het andersom is.

Guusjes grote ziekte is de reden geweest om te gaan schrijven. Precies een jaar geleden werd onze dochter voor de tweede keer opgenomen in het ziekenhuis. Bleef ik voor het eerst een nacht bij haar slapen. Dacht ik niet aan kanker of bloggen. Leefde ik in de gewone wereld van strakke blauwe lucht en onbezorgd zonnig. Vandaag een jaar geleden. Een week later zou alles anders zijn.

De sfeer is ontspannen tijdens het interview. De tijd vliegt voorbij. Hoe kort kan een uur zijn. Het interview is online te beluisteren via Bea’s Radioweblog.

Ik ben laat thuis. Het eten is op. Daarom voor mij pizza. Vind ik lekker. Op het kastje in onze keuken ligt een enveloppe. Daarin het rapport van Lisa. Onze dochter heeft er een waarschuwing opgeschreven: openen op eigen risico. Zegt iets over de inhoud. Ook Lisa krijgt ruimte. Net als onze andere kinderen. Toch jammer als ze doubleert. Of ze nou overgaat of blijft zitten: het verdriet om haar overleden zusje blijft. Belangrijkste is en blijft natuurlijk dat Lisa goed in haar vel zit. Daar gaat het om.

Als ik klaar ben, komt Hans achterom. Samen met zijn gasten: de klasgenoot en de Ierse jongen. Ze zijn nog geen tien minuten binnen en het spelbord van Risk ligt al op tafel. Ze spelen de rest van de avond. Het is gezellig in de keuken. Aan het eind van de avond lichte paniek: de brieven met hoe, wat, waar en wanneer in het kader van de uitwisseling zijn zoek. Toch valt op dat de heren zich weinig zorgen maken. Ze gedragen zich typisch als jongens: het probleem lost zich vanzelf wel op.