Het eerste exemplaar

Vrijdag 1 november was de presentatie van ‘We houden jevast’. Het eerste exemplaar van mijn nieuwe boek heb ik overhandigd aan Arthur. Hij is vrijwilliger bij het Emma Kunstatelier. Waarom koos ik voor Arthur? Wat maakt hem tot een bijzonder mens?

Begin april 2011 lag Guusje op de kinder-intensive-care van het AMC. Een hele nacht zat ik naast haar bed. Arthur zorgde voor haar. Hij was vriendelijk en werkte secuur.
Enkele dagen later waren we op een gewone kinderafdeling. Guusje sliep. Ik zat te schrijven in de ouderlounge. Ik raakte met Arthur, die toevallig voorbij liep, aan de praat. Hij vertelde over zijn werk. Ik was onder de indruk.

Elke dinsdag trokken de vrijwilligers van het Emma Kunstatelier langs de bedden. Kinderen mochten schilderen, boetseren of etsen. Guusje genoot ervan. Op een dinsdagmiddag kwam ik Arthur weer tegen. Niet als IC-verpleegkundige, maar als vrijwilliger van het Kunstatelier. Weer raakten we aan de praat. Ik sprak over prettige afleiding. Arthur vertelde over kinderen die trots kunnen zijn. Stel je voor dat je ziek bent. Kaal door de chemo. Misselijk van de medicijnen. En toch maak je een prachtig schilderij of boetseer je een schitterend kunstwerk. Dan heb je een goede reden om trots te zijn.

Nadat Guusje overleden was, werd KanjerGuusje opgericht om de zorg voor kinderen met kanker te ondersteunen. Een van de projecten is het Emma Kunstatelier. Alle materialen worden door KanjerGuusje betaald.

Toen ik wist dat een nieuw boek uit zou gaan komen, was de keuze voor het eerste exemplaar snel gemaakt. Ik koos voor Arthur. De verpleegkundige die zo liefdevol voor onze dochter heeft gezorgd. De vrijwilliger die na zijn dienst met Guusje ging etsen. De kunstenaar die zieke kinderen trots laat zijn.



Meer foto's van de boekpresentatie vind je op www.facebook.com/wehoudenjevast. Met dank aan RPQ.