Maandag 8 oktober 2012

Ik bloed uit mijn kin. Een scheerfout. Het is maandagochtend. Het voelt als maandagochtend. Ik ben niet vooruit te branden. Ik drink twee koppen koffie voordat ik in mijn auto stap. Rustig rijd ik naar Utrecht. Na twee verkeersboetes krijgen ze mij niet meer te pakken.

Onderweg denk ik aan al die keren dat we naar het Emma Kinderziekenhuis AMC reden. Guusje op de achterbank. Vaak muziek van Guus Meeuwis op de radio. Nu is het stil. De radio staat uit. Het is al bijna een jaar geleden dat we voor de laatste keer met haar naar Amsterdam reden. Vaak lees ik dat opzien tegen de sterfdag erger is dan de dag zelf. Ik ga het meemaken. Nog tweeëntwintig dagen.

Op kantoor voer ik gesprekken met collega’s. Over het werk en over privé. Met sommige mensen kan ik goed praten over verlies. Dat is prettig. De meeste tijd zit ik achter mijn laptop. Ik werk aan een presentatie. Het lukt me niet om het verhaal goed op papier te krijgen. Ik besluit om eerder naar huis te gaan.

Na het avondeten vraagt Yvonne of ik niet alleen onze hond maar ook Anton uit wil laten. Onze jongste zoon is druk. Hij loopt over van de energie. Aangezien het buiten nog licht is, maak ik samen met hem een boswandeling. Meestal loop ik alleen met onze hond. Nu hangt er een kwebbelende en springende Anton om heen.

Als we de auto instappen, schrik ik van de tijd. Het is al bijna 8 uur. Dan besef ik ineens dat het dan al donker moet zijn. Ik kijk naar Anton. Als ik vraag of hij met zijn vingers aan de klok heeft gezeten, begint hij te lachen.

Thuis drink ik koffie en ga ik naar boven. Ik moet nog werken. Het voelt ook als ‘moeten’. Het voelt als maandag.

‘s avonds kijk ik terug op vandaag. Ik concludeer: een rotdag. Dan zeg ik tegen mezelf dat elke dag mooie momenten kent. Bijvoorbeeld Anton die vrolijk was en met mij een taalspelletje deed tijdens onze boswandeling. Of de e-mail die binnenkwam bij Stichting KanjerGuusje. Een verzoek tot hulp in een ziekenhuis waar kinderen behandeld worden tegen kanker. Door boekverkopen, acties en donaties kunnen we deze hulp bieden. Ook deze maandag kent mooie momenten. Je moet ze alleen wel willen zien.