Zondag 2 december 2012

‘Wat is er?’
‘Ik mis Guusje heel erg.’
‘Ik ook. Zullen we maar opstaan?’
‘Het is de enige dag dat we uit kunnen slapen.’

Yvonne komt beneden. Loes zit op de bank. Er zit een brief in haar schoen. Loes denkt dat het een tekening is van een ander kind. Zwarte Piet heeft deze per abuis in haar schoen gestopt. Yvonne spoort haar aan om toch maar eens te kijken. Dan blijkt het geen tekening maar een brief van Sinterklaas te zijn. Hij komt vanmiddag op bezoek. Loes is dolblij. Ze holt naar boven en leest de brief hardop voor aan haar broers en zussen.

Ik loop alleen door de bossen achter Villa Pardoes. Het heeft flink geregend. De paden zijn drassig. Het is rustig. Ik kan goed nadenken. Yvonne zegt dat het gevoel van missen met pieken en dalen gaat. Ik realiseerde me dat tot nu toe niet zo. Gisteren vond ik het meevallen. Met uitzondering van de heenweg naar het feest van Sinterklaas op mijn werk. Toen ontbrak Guusje op de achterbank. Naast haar broer en zus.

Vandaag voelt het missen heftiger. Ik kan geen oorzaak aanwijzen. Ben ik mij er steeds bewuster van dat ik Guusje nooit meer zal zien? Vorig jaar had ik vaak het idee dat onze dochter er nog was. Verstandelijk wist ik dat ze was overleden, maar gevoelsmatig niet. Dat laatste is veranderd. Ik weet en ik voel dat ze nooit meer rondspringt in de woonkamer. Nooit meer in haar bed ligt. Nooit meer naast me zit aan tafel.

Kaatsheuvel heeft een Stichting Sinterklaas. Elk jaar organiseert deze een verlichte intocht en een spelletjesmiddag voor de kinderen. Wij zijn trouwe bezoekers. Ook komt de goedheiligman bij ons op huisbezoek. Het begon ooit met een kinderfeestje van Lisa. Daarna vaste prik. Enkele dagen voor 5 december.

Het is 5 uur als er op het raam wordt geklopt. Sint en Pieten zorgen voor plezier. Onze kinderen genieten. Net zoals vorig jaar heeft Sint ook aan Guusje gedacht. Voor haar een bosje bloemen met hartjesballonnen. Voor Janneke een foto. Daarop staat ze samen met haar zusje. Speciaal voor op Jannekes nieuwe kamer in Eindhoven.

Zie ginds komt de stoomboot

Bloemen voor Guusje van Sint en Pieten

Letters versierd door Loes en Anton. Cadeautje voor Sint een Pieten

Ik mis Guusje. Hierdoor is ze voor mij aanwezig. Elk uur van de dag. Ook tijdens deze dagen rond 5 december. Net als onze andere kinderen genoot ook Guusje van het feest van Sinterklaas. Ze krijgt van Sint en Piet de aandacht die ze verdient. Haar aanwezigheid wordt niet verzwegen.

Op Twitter komt er een berichtje voorbij van Tienco. Samen met zijn vrouw Meriam is hij een van de eerste volgers van mijn blog. Meriam heeft kanker. Op haar blog lees ik dat ze aan haar laatste reis begint. Een bericht waarvan ik stil word.