Dinsdag 20 maart 2012

Yvonne is vroeg weg. Ik breng Anton en Loes naar school. Daarna een half uurtje thuis aan het werk. Om 9 uur geen files meer. De auto in. Doorrijden naar kantoor. Aan het einde van de middag heb ik samen met Jan-Willem, voorzitter van Stichting KanjerGuusje, een afspraak in het Emma Kinderziekenhuis. Een ontmoeting met de vrijwilligers van het Emma Kinderatelier. Vandaag maken we een inventarisatie van de hulp die nodig is: een nieuwe kar voor het mobiele atelier en materialen, zoals verf, doeken en klei.

Ik heb vorig jaar gezien hoe Guusje genoot van het atelier. Elke dinsdag aan haar bed. Hoe beperkt Guusje soms ook was in haar bewegingen. Ze schilderde, boetseerde of etste. Elke week weer. Het Kinderatelier is niet zomaar even leuk knutselen. Het Kinderatelier laat kinderen trots zijn: kijk eens wat ik heb gemaakt.

Op de terugweg naar huis denk ik aan Yvonne. Jammer dat zij er niet bij was. Het was fijn om terug te zijn. Bij mensen die Guusje zo liefhad. Ik wil Yvonne bellen, maar ze is me voor. Ze heeft slecht nieuws. Bezuinigingen op haar school. Haar contract loopt eind april af en wordt niet verlengd. Ze heeft er alles aan gedaan om weer volledig aan het werk te zijn. Dat is gelukt. Nu krijgt ze onverwacht ontslag. Een domper.

Als ik thuis ben, praten we niet over het leuke bezoek aan het Emma Kinderatelier. Het is het ontslag dat de klok slaat. We moeten opschieten. Om half 8 een tienminutengesprek over Loes en ik wil eerst nog eten. Op school horen we dat onze jongste dochter goed meedraait in de klas. Fijn om te horen.

Thuis begint Yvonne haar zoektocht naar een nieuwe baan. Via Twitter krijgt ze tips. Laten we hopen dat er een gouden tussen zit.