Maandag 12 maart 2012

Vroeg opstaan. Voor vertrek snel de presentatie voor vanavond overzetten naar een USB-stick. Het gaat mis. Ik trek de USB-stick te snel uit de laptop. Toeters en bellen gaan af. De stick moet opnieuw worden geformatteerd. Het duurt lang. Ik voel me opgejaagd. Stress.

Het lukt toch om vroeg in de auto te zitten. Bij Waalwijk staat een bord met daarop afgebeeld de files richting Utrecht. A2 of A27? Het maakt niet uit. Veel rood. Beide wegen vijftig minuten. Krachttermen in mijn hoofd. Waarom? Ik ben toch op tijd.

Op mijn werk ontvang ik een sms. Mijn eerste afspraak gaat niet door. Waarom had ik haast? Waarom onnodige ochtendstress? Onthaast en denk aan Kevin. Vandaag zijn definitieve afscheid. De onomkeerbaarheid van de dood.

’s Middags ben ik op tijd weer thuis. Ik pik Anton op bij school. Even later zitten we bij Hellen Tonglet in Tilburg. Zij begeleidt Anton bij het verder leven zonder Guusje. Ik word in de wachtkamer geparkeerd. Tijd om rustig mijn mailtjes te lezen. Om half 5 stappen Anton en ik in de auto. Op de terugweg informeer ik bij Anton naar de sessie bij Hellen. Anton ervaart de afspraak als zinvol, maar laat verder weinig los. Hij merkt op: ‘Je hebt toch niet aan de deur staan luisteren.’ Ik glimlach. Ik weet genoeg. Geen vragen stellen, papa.

Vanavond spreek ik in Veghel. Ik ben uitgenodigd door de Social Media Club. Het thema is goede doelen. Er zijn drie verhalen: KanjerGuusje, Lucai en Tribute to Guus. Ik voel me ontspannen. Eerst vertel ik over Guusje. De wereld van kinderen met kanker. Vierentwintig uur per dag leven tussen hoop en angst. Daarna geef ik voorbeelden over de positieve kracht van social media. Bijvoorbeeld de spontane hulp die loskwam nadat ik een foto van mijn gestrande BMW had getwitterd. Foutje van verkeerd tanken. Ik sluit mijn lezing af met de stichting. Over mensen en organisaties die spontaan opstaan voor KanjerGuusje. Betere zorg voor kinderen met kanker en hun naasten. Het publiek reageert enthousiast. Tijdens de pauze praat ik met twittervrienden. Mensen die speciaal gekomen zijn om Yvonne en mij te ontmoeten.

Soms lijkt het met kinderen de goede kant op te gaan. Vanavond lees ik tijdens een presentatie een tweet van Erno. Ik schrik. De Doe Een Wens reis voor zijn zoon Mika is in de ijskast gezet. Het gaat plotseling niet goed met hem. De scheidslijn tussen goed en slecht is flinterdun. Hopelijk een tijdelijke dip. Geen afstel maar uitstel. Kinderen met kanker verdienen een wens.

Na twaalven zijn we thuis. Ik ga nog even een blog schrijven. Hoewel het laat is, ervaar ik het nooit als zwaar. Ik schrijf graag. Gisteren heb ik de mogelijkheid opengezet om te reageren op blogberichten. Met succes. De virtuele kracht van delen. Via Blog, Twitter en Facebook. Ook tastbare steun is welkom. Bijvoorbeeld per post. Vandaag een kaart uit Cyprus met datum 2 november 2011. Een beetje laat. Toch doet het me goed.