Zaterdag 14 april 2012

Het is weekend. Toch iedereen vroeg op. Onze oudste drie kinderen moeten om 10 uur in Tilburg zijn. Achter de Regenboog organiseert een dag over rouw voor jongeren. Het wordt een rustige zaterdag voor Yvonne en mij. Ook onze jongste kinderen zijn weg.

Na de lunch rijden Yvonne en ik naar Drunen. Daar nemen we een cheque in ontvangst. Joke maakt en verkoopt sieraden. Hiermee heeft ze 375 euro opgehaald voor Stichting KanjerGuusje. Voor de uitreiking ontmoet ik lezers die hun boek laten signeren. Ik verkoop ook boeken. De laatste exemplaren van de eerste druk.


Om 6 uur worden Yvonne en ik in Tilburg verwacht voor het avondeten. Alle ouders worden samen ontvangen. Mannen en vrouwen alleen. Die hebben hun partner verloren. Een echtpaar. Dan is er een kind dood. Als ik naar de mannen kijk, denk ik aan gisteren. Aan een vader vraag ik of hij met iemand praat over zijn verlies. Hij antwoordt dat hij er niet graag over praat. Een mannenantwoord.

Aan tafel geven de kinderen aan dat praten met lotgenoten anders is dan met de meeste klasgenoten. Er waren leuke workshops. Janneke en Hans hebben een film gemaakt. Lisa heeft zich op graffiti gestort. Mijn indruk: een zinvol en prettig programma. Op de terugweg naar huis analyseren onze kinderen de dag. Er wordt veel gelachen.

Het is later op de avond. Op de keukentafel liggen drie gekleurde vellen. Er zijn foto’s opgeplakt. Onze oudste drie kinderen samen met Guusje.  


Ik kijk naar de foto’s. Hoe kan het toch dat jij er niet meer bent?