Zaterdag 2 juni 2012

Ik ben vroeg wakker. Zoals altijd is mijn eerste gedachte: Guusje is dood. Blijft dit voor altijd mijn eerste gedachte? Elke ochtend weer? Voor eeuwig en altijd? Net als gisteren heb ik keelpijn. Ik voel me slapjes. Een rustige ochtend. Met een korte boswandeling en kleine klusjes.

Na de lunch rijden we richting Amsterdam. Er is een herdenkingsbijeenkomst in het AMC. Speciaal voor alle kinderen die in de tweede helft van 2011 zijn overleden. Dus ook voor Guusje. Yvonne en ik vroegen aan onze kinderen of ze mee wilden gaan. Er werd niet lang nagedacht. Het antwoord was: ja, graag.

We lopen het AMC binnen. Het gebouw voelt vertrouwd. Ons wekenlange verblijf was intensief. Vol onuitwisbare indrukken. Eerst drinken we samen koffie. Daarna lopen we naar de collegezaal waar de bijeenkomst plaatsvindt. We hebben Guusjes favoriete bloem meegenomen. Net zoals andere ouders. Samen vormen alle bloemen een kleurrijke bos. Elk kind is anders. Toch verbinden ze ons op deze middag. Alle kinderen zijn enkele maanden terug overleden. 







Verder is er een boom. We hangen een kaartje met Guusjes naam erin. Thema van de middag: Je naam klinkt in ons midden. Centraal staat het volgende gedicht van Gery den Otter:

Streep hun naam niet door
al zijn zij tot stof vergaan
Streep hun naam niet door
alsof ze nooit hebben bestaan

't Liefste wat ik heb bezeten
't toekomstbeeld van mijn bestaan
Vraag me niet om dat te vergeten
en gewoon weer door te gaan

Want ik wil weer verder leven
maar ik weet niet hoe dat moet
'K Hoor bij hen die achterbleven
overleven dat vergt veel moed

Streep daarom hun naam  niet door
noem hun naam en laat me weten
Dat ook jij niet zult vergeten
zo alleen kan ik verder gaan

Het is een emotionele bijeenkomst. Stilstaan bij een te lange lijst met namen. Allemaal koesterkinderen. Niet alleen jonge kinderen. Ook Martine bijvoorbeeld. Ze was 17. Ik ontmoette haar op 2 mei 2011. Ze zat te wachten op een scan. Samen met haar moeder. Na de bijeenkomst spreken we haar ouders. 

Martine overleed twee maanden later dan Guusje. Er zijn veel overeenkomsten. De positieve houding. Blijven geloven in het leven. Hoop houden op genezing. Tegen beter weten in. Martine wist dat ze doodging. Ze gaf haar omgeving advies: hou van elkaar en van het leven. Martine en Guusje wilden zo graag leven, maar de kanker was te destructief. Beiden leven ze nu voort in ons hart. Team Martine fietst mee in Alpe d’HuZes. Komende week regelmatig te zien bij Hart van Nederland. KanjerGuusje steunt kinderen met kanker.

Het is prettig om met de ouders van Martine te praten. Niet alleen onze kinderen waren positief. Ook wij. Vasthouden aan elk sprankje hoop. Blijven geloven in genezing. Tegen beter weten in.

Verder spreken we de psycholoog. Zij vertelt dat ze tijdens colleges uit het boek KanjerGuusje voorleest. Fijn om op deze manier iets terug te kunnen doen. Yvonne en ik hadden immers baat bij onze gesprekken met de psycholoog.

In november loopt Mohammed de marathon van New York voor Stichting KanjerGuusje. Zijn vriendin Maaike ontmoeten we ook na de herdenking. Ze werkt in het AMC . Ze zag Guusje vorig jaar na een operatie. Onze dochter maakte indruk op haar.

’s Avonds zijn we met ons gezin in Loop op Zand. Dramarij speelt Jobje. Een voorstelling met 25 kinderen en een gastoptreden van Juul. Ze zingt haar lied ‘Stand Up’. Dit lied en de voorstelling zijn opgedragen aan Guusje. Na het laatste applaus krijg ik het woord. Ik vertel dat Guusje elke maandag uitkeek naar de repetities bij Dramarij. Ze genoot van het spelplezier. Ze kreeg een rol, ondanks de beperkingen van haar ziekte. Guusje voelde zich volwaardig.