Vrijdag 5 oktober 2012

Yvonne en ik zijn beiden vrij. We gaan bij Margreet en Hans op bezoek. Zij helpt me bij het uitgeven van mijn boek KanjerGuusje. We praten over de lezingen die ik in de eerste maanden van het nieuwe jaar ga verzorgen. Onderwerpen die ter sprake zullen komen zijn rouw binnen het gezin en de kracht van social media. Laatst vroeg iemand of ik een motto heb. Ik voel me thuis bij:

op de wind heb je geen invloed
wel op hoe je de zeilen zet

We hebben het ook over een tweede boek dat ik wil gaan schrijven. De basis zal mijn blog zijn. Alleen ben ik er nog niet uit: non-fictie of fictie. Bij non-fictie blijf ik dicht bij mijn eigen levensverhaal. Bij fictie kan ik ervaringen van anderen makkelijker in mijn boek verwerken.

Dinsdag kreeg ik een telefoontje. De assistente van onze huisarts. Er lag een verwijzing klaar voor een speciaal kussen voor mijn vader. De bedoeling was dat ik deze verwijzing voor hem op zou komen halen, want dat kan hij zelf niet. Voordat we vanmorgen naar Hans en Margreet vertrokken, ben ik de verwijzing op gaan halen. Als we ’s middags thuis zijn, denk ik het kussen voor mijn vader wel even te kunnen regelen. Het wordt een lange zoektocht langs verschillende instanties. Ik blijf netjes aan de buitenkant, maar kook regelmatig aan de binnenkant. Bijna begin ik tijdens telefoongesprekken opmerkingen te maken waarom ik nu wel begrijp dat de gezondheidszorg in Nederland zo duur is. Is het de prijs van het kussen of zijn het de kosten van de grote hoeveelheid mensen die zich ermee bezig houden? Gelukkig krijg ik aan het einde van de middag iemand aan de lijn die besluit voor mij contact op te nemen met andere instanties en ervoor te zorgen dat alles geregeld wordt.