Vrijdag 9 november 2012

Oog open. Oog dicht. Ik heb moeite met wakker worden. Ik werk deeltijd. Elke week vier dagen. Dus vandaag niet. Nou ja. Heel kort dan. Er staat vanmiddag een telefoongesprek gepland met een Engelse collega. Verder ligt er een stapeltje post op mijn bureau, moeten er boeken gesigneerd en verstuurd worden en zit mijn mailbox vol met mailtjes die om een antwoord vragen. Ik zal dus toch maar snel mijn bed uitkomen.

Ik vind het fijn om weer thuis te zijn. Ook al zijn kinderen soms chagrijnig of voeren ze discussies op een niveau dat ik vraag: ‘Staan hier levens op het spel?’ Ons huis staat nog steeds vol met prachtige bloemen van Guusjes sterfdag. Aan tafel geen bord bij Guusjes plaats. Hoe vrolijk de ballonnen ook wiebelen aan haar stoel. De lege plek blijft.

Vanavond treedt JosephOubelkas, bekend van het boek ‘400 brieven van mijn moeder’, op in Kaatsheuvel. Nog geen halve kilometer van ons huis. Ik wil graag onze zoon Hans meenemen. Ik ben ervan overtuigd dat het verhaal van Joseph hem aan zal spreken. Hans deelt die overtuiging niet. Hij is niet van plan om mee te gaan. Soms is ouderlijke dwang de enige oplossing.

Om half 8 lopen Yvonne en ik samen met onze zoon Hans de hal binnen waar het optreden gaat plaatsvinden. De lezing wordt gehouden in een bedrijfshal. Niet in een theater. De ruimte is ter beschikking gesteld voor het goede doel: Little Dreams. Een stichting die dromen helpt uitkomen voor mensen met een lichamelijke beperking door inzet van eigen talent en kracht.

Ik ken Little Dreams niet. Wel de oprichtster ervan. Ze heet Annemarie Verbunt. Ik ontmoette haar bij een signeersessie van KanjerGuusje in Breda. Annemarie opent de avond. Ze neemt ons mee in haar levensverhaal. Haar ouders kregen te horen dat Annemarie hooguit 4 jaar zou worden. Ze heeft een spierziekte. Annemarie is nu 43. Ze vecht tegen het idee dat anderen weten wat goed is voor haar. Ik bewonder haar strijdlust. Een prachtige vrouw.

Twee indrukwekkende verhalen. Eerst Annemarie. Daarna Joseph. Zijn lezing heb ik eerder bijgewoond. Maar zijn verhaal is rijk. Vanavond hoor ik andere gebeurtenissen. Zijn boodschap blijft hetzelfde. Je kunt terecht komen in een uitzichtloze situatie, maar je maakt zelf de keuze hoe je ermee omgaat. Aan het einde van de avond koppelt Joseph zijn boodschap aan het leven van Annemarie. Lichamelijk beperkt. Voorzitter van haar eigen droom: Little Dreams. Van lijden naar leiden. Na het applaus vraag ik Hans wat hij van de avond vindt. Hij bekent met een glimlach dat het verhaal de moeite meer dan waard is geweest.