Het verhaal van Guusje werd Bruna.nl’s best verkochte boek

Vanmorgen kwam ik op internet het volgende artikel tegen.

In 2011 was het best verkochte boek in de webwinkel van Bruna “KanjerGuusje” van Lowie van Gorp. Het verhaal achter dit boek is triest, maar ook bijzonder. De Brabander Lowie van Gorp schreef over de ziekte en het overlijden van zijn dochter Guusje. Bij Guusje wordt in maart 2011 een tumor in haar long geconstateerd. Lowie houdt een weblog bij in de periode die volgt. Guusje wordt helaas niet meer beter. Na Guusjes overlijden besluit Lowie de blogteksten aan elkaar te gaan schrijven tot een boek – in kleine oplage gedrukt en verkocht via de internetsite van de uitgever – waarvan de inkomsten naar een goed doel zullen gaan.


Het blog van Guusje – en Lowies Twitter-account-  hebben inmiddels een relatief groot publiek bereikt. Er is dan ook redelijk veel belangstelling voor zijn boek. Onder andere van een lokale Bruna-ondernemer uit Kaatsheuvel die Lowie laat weten Guusjes boek graag in zijn assortiment te willen opnemen.  Als het boek wordt gedrukt Twittert Bruna Kaatsheuvel naar het account van het hoofdkantoor: “We gaan toch zeker wel het boek van KanjerGuusje verkopen?”.  Twitteraars verenigen zich en roepen Bruna op om het boek in het assortiment op te nemen. Op het hoofdkantoor van Bruna reageert men positief en het boek wordt in het assortiment opgenomen. Zowel online als in de winkels van Bruna zal het boek over dappere Guusje te koop zijn.



De kracht van sociale media verrast ook Bruna. Na 14 dagen al is KanjerGuusje het best verkochte boek van 2011 op Bruna.nl. In een presentatie op een M-Commerce event laat Bruna later weten de stap om het boek KanjerGuusje op te nemen bij wijze van uitzondering te hebben genomen. In deze presentatie laat Bruna ook zien hoe zij het hele proces via sociale media hebben gemonitord en zetten minitieus uiteen hoe het boek een verkoopsucces werd. Deze presentatie is hier te downloaden.

In de presentatie begint het verhaal van KanjerGuusje op bladzijde 34. Hieronder vind je twee bladzijden uit de presentatie.







Ik ben nog altijd onder de indruk het succes. Het begon met een idee van Jan-Willem Koppers, voorzitter van Stichting KanjerGuusje. Op zaterdagochtend 10 december lanceerde hij het idee om twitteraars te vragen bij welke Bruna zij het boek van KanjerGuusje wilden kopen. Het was kwart voor 7 in de ochtend en Jan-Willem twitterde namens Stichting KanjerGuusje:




Dat weekend kreeg Bruna meer vermeldingen (‘mentions’) dan in heel 2011. Een week later ging het boek in de verkoop. Veertien dagen later was KanjerGuusje het best verkochte boek van Bruna.nl in 2011. 


Ik herinner mij dat ik in augustus met Guusje door het Van Gogh Museum liep. Ze vond zijn schilderijen heel erg mooi. Interessant dat hij had geschilderd in het ziekenhuis. Raar dat hij beroemd werd na zijn dood. Ik denk nu wel eens: lieve Guusje, je moest eens weten.


Het originele artikel vind je hier.